Misschien heb je de term “omnichannel” al eens horen vallen in een retailcontext. Het is een nieuwe manier van kijken waarbij de klant via verschillende op elkaar afgestemde kanalen met een product in contact komt. Welk kanaal de klant ook gebruikt om de producten van een winkel te bekijken – website, mobiele applicatie of fysieke winkel – de ervaring moet overal identiek zijn. Dit maakt deel uit van het verwachtingspatroon van de consument vandaag.
E-commerce is overal
In onze digitale samenleving is e-commerce alomtegenwoordig. Het geeft geen zin om het internet te zien als een concurrent voor winkelverkoop; beide zijn even belangrijk. Ik ben geen internetgoeroe dus advies op vlak van online verkoop laat ik graag aan anderen over. Maar als verlichtingsspecialist breng ik graag het belang van goede verlichting in de retail onder de aandacht.
Beleving als troef
Webshops zijn immens populair, daar ga ik geen doekjes om winden. Ze kunnen mooie beelden tonen en lage prijzen bieden maar het enige zintuig dat wordt bediend, is het zicht. In een winkel kan de klant een product echt beleven: het vastpakken, voelen en van dichtbij bekijken. Dit belevingsaspect is een troef ten opzichte van online verkoop.
Goede verlichting, meer verkoop
En hoe kan een winkelier zorgen voor een optimale beleving in zijn zaak? Juist ja, door (onder andere) goede verlichting. Zo komen producten een pak beter tot hun recht. Lees maar eens het mooie verhaal van lingeriezaak Le Boudoir Secret… Kortom, wie actief is in de retail zet maar beter in op online aanwezigheid/verkoop én op het fysieke winkelpunt. Door ervoor te zorgen dat hun winkel tiptop in orde is qua verlichting, kunnen winkeliers hun verkoop een duwtje in de rug geven.
Advies nodig over de juiste verlichting in je winkel? Geef een seintje en Light Consult snelt je ter hulp!
Credits foto : Shop Design