Light Consult
Evolis 100
B-8500 Kortrijk
T 056 980 187
Turn on Javascript!

Leds belangrijkste lichtbron bij winkelverlichting

06-08-2016

Anno 2016 is het voor retailers een hele klus om zich te onderscheiden en hun producten of diensten op een aantrekkelijke manier aan te bieden. Het verlichtingsaspect speelt hier een belangrijke rol. Talrijke studies hebben aangetoond dat het juiste licht op het juiste product de aandacht trekt van de consument en aanzet tot kopen.

Belang van kleurweergave

Voor een juiste verlichting zijn diverse aspecten belangrijk: de hoeveelheid licht, het contrast van de verlichting op het product ten opzichte van de rest van de producten of de winkel, de juiste kleurtemperatuur van het gebruikte licht en de juiste kleurweergave. De kleurweergave is het vermogen van de lichtbron om de juiste kleur van het product weer te geven. Zonlicht, halogeenlicht en gloeilampen hebben kleurweergave 100, wat erop wijst dat ze alle kleuren weergeven. De kleurweergave bepaalt de perceptie van het product.

Led voornaamste lichtbron

Als er spots in de winkel komen, zijn die sowieso opgebouwd uit leds. De belangrijkste redenen hiervoor zijn energiezuinigheid en levensduur. Voor verse voeding is het niet afgeven van infrarood stralingswarmte ook een drijfveer om te kiezen voor led. De prijzen van dit type lichtbron zijn bovendien gedaald, wat het nog interessanter maakt.

Het juiste evenwicht

Bij de keuze van de verlichting moeten retailers ervoor zorgen dat de verlichtingsarmaturen tot hun recht komen in de juiste toepassing en met de juiste opstelling. Ook belangrijk is de objectiviteit van het lichtvoorstel. Als dit afkomstig is van één fabrikant, kan het geen kwaad om vergelijkingen te maken. Essentieel is de verlichting aan te passen aan de loopgangen en de rekken correct aan te lichten. In de foodsector is het belangrijk de verseilanden mooi af te bakenen met telkens de correcte spotmodule voor vlees, vis, brood, fruit en groenten. Een verstandige keuze is een combinatie van een goede algemene verlichting en een krachtige accentverlichting voor promoties, verse producten, impulsaankopen, etc.

Verbruiksnormen

Vandaag zijn er niet echt normen die het verbruik beperken in de retail, maar door de hogere rendementen van de lichtbronnen en toestellen moet de lichtontwerper streven naar een verbruik lager dan 2W/m²/100lux. Dan kan je spreken van een energiezuinige installatie.

Relighting of volledige vernieuwing?

Op vlak van renovatie zijn er 2 technieken. Relamping is de minst ingrijpende manier voor de reductie van het energieverbruik. Hierbij gaat het uitsluitend om het vervangen van de lampen, niet de armaturen. Door de innovaties in de lampen wordt er geld bespaard. Deze techniek wordt echter steeds minder toegepast. Anderzijds is er relighting, waarbij ook dearmaturen worden vervangen. Dit laat toe om nog meer te besparen want de nieuwste, zuinigste lampen hebben andere fittings en technieken. Relighting is de beste oplossing om het verbruik en het lichtbeeld te optimaliseren.

Wil je graag meer te weten komen over de juiste verlichting in je winkel? Contacteer mij en ik geef je graag het nodige advies!

Bron: Retail Magazine